Från klibbor på Ekerö till guld-löften – Wasse kliver av efter sju år i ASK
Efter sju år i styrelsen och ett gäng år vid rodret tackar ASK:s ordförande, Andreas ”Wasse” Wassénius, för sig. Det blir ett avsked fyllt av minnen från stekheta bortaresor i Degerfors, arga rektorer på Ekerö och ett heligt löfte till AIK-familjen: att hålla sig på behörigt avstånd så fort ett SM-guld finns inom räckhåll.
När röken lagt sig efter årsmötet 2026 står det klart att en era är över. Andreas ”Wasse” Wassénius, som valdes in i styrelsen 2019, kliver nu av. Men historien om hans tid som ordförande började med något så ovanligt i supporterkretsar som en PowerPoint-presentation.
När Wasse klev in i rollen hade han en glasklar vision om vad Allmänna Supporterklubben skulle bli. Vid ett nu närmast legendariskt styrelsemöte presenterade han ett ramverk för hur ASK skulle arbeta. Han talade om självständiga arbetsgrupper som skulle kunna driva projekt inom resor, merch och kommunikation utan att styrelsen behövde detaljstyra varje klibba.
Mottagandet från de mer rutinerade rävarna? Skeptiskt. Övriga kände väl lite att ”det du säger låter bra, men det kommer aldrig att funka i praktiken”.
Sju år senare är visionen verklighet. ASK beskrivs idag som Sveriges enda genuint självstyrande supporterstyrelse. Men när han får frågan om framgången är Wasse karaktäristiskt blygsam.
– Det är väl inte någonting som jag kanske har drivit igenom, men som förening har kommit till en punkt där vi är så många fler än bara styrelsen som håller på med ASK och som jobbar med projekt. Det är väl det som jag är mest stolt över, att ha åstadkommit. Att ASK är mer än bara en styrelse, utan det är hur många som helst som gör bra saker i ASKs namn och i slutändan någonting som blir bra för ASK.
Förändringen under Wasses år har varit total. Från en tid där verksamheten vilade på ett fåtal personers axlar, till dagens situation där kompisgäng efter kompisgäng sluter upp och tar egna initiativ.
– När jag klev in var det styrelsen och några få aktiva runt omkring. Idag slår vi rekord i antal deltagare på årsmötet och medlemmar i ASK. Det har blivit en stor massa, en kraftfull rörelse där folk engagerar sig organiskt.
Finns det några beslut i efterhand som får dig att tänka: "Vad höll vi på med?”
– Nej, faktiskt inte. Jag tror att man har en förmåga att glömma bort de sämre besluten också, man vill nog inte rota i det. Men inget som vi ångrar rent beslutsmässigt idag. Kanske får kommande styrelser titta i gamla protokoll och skratta åt oss, men vi känner oss nöjda.
Som ordförande för en av Sveriges största supporterföreningar hamnar man i situationer som är allt annat än vardagliga. Ett av de märkligaste samtalen kom från skolvärlden.
– Det ringde en rektor från en skola ute på Ekerö för något år sedan. Hon lät ganska uppgiven och undrade vad som var den absolut mest effektiva metoden för att få bort klibbor från skolans fönster. Jag visste inte riktigt hur jag skulle svara på det, det var ett märkligt samtal att ta som ordförande.
När det kommer till de positiva minnena är det gemenskapen efter de tunga åren som smäller högst.
– Tågen efter pandemin var enormt roliga. Det var som ett kosläpp – alla ville ut, alla ville sjunga. Men jag uppskattar också alla de där små stunderna, styrelsemötena och projektgrupperna där man får höra så många briljanta tankar från så många olika människor.
Favoritresan genom åren?
– Degerfors, sommaren 2022. Vi körde ett enormt gäng bussar. Det var jättevarmt, full fart och en helt fantastisk stämning. Jag minns tanterna nere i kioskerna på Stora Valla som bara langade ut öl och vatten till alla som behövde det. Det var magiskt.
Sämsta bortasektionen?
– Nedre delen på Gamla Ullevi. De är utan tvekan sämst i serien. Riktigt, riktigt dåligt.
Wasse har under sin tid vid rodret utvecklat en närmast förbannad statistik. Han har bommat fotbollens två senaste SM-guld eftersom han vid båda tillfällena råkat befinna sig på samma plats – 8 200 kilometer bort. När AIK gick upp i SHL 2010? Utomlands då också. Nu tar han konsekvenserna av sin egen otur för klubbens bästa.
– Det slog mig precis, nästa gång vi är med i guldstriden, då drar jag. Det är nog bäst för AIK. Så när vi ligger där uppe i omgång 27–28, då bokar jag en spontanare för omgång 30. Sen vinner vi SM-guld. Det är ett löfte till er alla.
Trots att han lämnar ordförandeklubban (som inte fixats än) försvinner han inte från radarn. Wasse kliver nu in i valberedningen för att säkra nästa generations ledare, men han har även siktet inställt på ett fysiskt arv för klubben.
– Det ska bli oerhört kul att driva nästa projekt fullt ut: ett framtida supporterhus. Det är något jag verkligen brinner för.
Efter sju år av slit, glädje och Powerpoints får Wasse sista ordet om hur han känner sig efter att ha lämnat över nycklarna.
– Haha, jag känner mig som en pensionerad statsminister. Det har absolut inte varit en fångenskap, det har bara varit superskoj hela vägen. Så en pensionerad statsminister får det bli idag.
Tre snabba
Favoritramsa: Kom igen Gnaget
Favoritspelare: Markus ”Mr 100 procent” Jonsson.
Vinna med 1–0 eller 4–3: 1–0
Under alla år som ordförande har han berört många. Här kommer några hälsningar och varma tack till Wasse från dem som fått dela resan med honom.
Frida Eneblom (nyvald vice-ordförande och reseansvarig):
Tack Wasse!
Nu har du klivit av som ordförande, men det du har gett oss lever vidare. Ditt engagemang för AIK och ASK har varit något alldeles extra – äkta och fullt av hjärta. För mig personligen har du varit en stor anledning till att jag blivit mer aktiv, och det är jag långt ifrån ensam om.
Du möter alltid människor med ett leende och ett öppet, genuint intresse och det sätter avtryck.
Stort tack för allt du gjort och allt du gör!
Jalle Hinderson (supporter och resande med ASK):
Många har pliktskyldigt dragit sina strån till stacken som för oss är AIK. Du valde själv att över lång tid, varje dag, dra ett oerhört tungt lass som få andra har gjort under mina år.
Du har kopplat ihop människor som kommit att bli bästa vänner, våget ge folk plattformar och fått folk att tro på sig själva.
Lämna med spikrak rygg fantastiska du.
Ses där gnaget spelar🖤💛
Mathias Johansson (AIK SLO):
Bäste Andreas. Det är en oerhörd gärning du gjort och gör för AIK och supporterkulturen runt AIK i synnerhet. Men även för svensk fotboll och supporterkulturen runt svensk fotboll i allmänhet.
Det du gör samtidigt som du gör succékarriär i näringslivet är sannerligen något jag imponeras av och som få har kapacitet till. Jag har verkligen uppskattat alla våra möten, på arenorna, i något mötesrum eller på någon konferens e dyl. Alltid framåtsträvande, kritiskt analyserande och med en vilja att skapa det bästa i och för vår älskade klubb. Minns extra dagarna i Malmö förra sommaren när vi både fick lyfta mycket bra vi gör inom AIK men samtidigt blicka avundsjukt mot stan vi var i med sitt Supporterhus, bussar som flaggar MFF på matchdag samt en kommun som gör saker för supportrar med att upplåta stadens väggar och murar till målningar. Men vi har samtidigt överens om att vi absolut inte vill byta med dem, AIK är fortfarande nummer 1 och dem som alla vill vara som.
Vi har ju pratat om att göra fler inspirationsresor ihop och det ska vi göra, Helsingfors och HJK’s SLO-Tim står kanske först på tur. Det ser jag fram emot.
Att Andreas lämnar klubban innebär inte att du lämnar klubben, det är jag väldigt tacksam för. Jag är dessutom väldigt glad över de nya som tar vid och som jag har ett stort förtroende för. Grunden är lagd efter många års hårt och gott arbete, nu tar vi det vidare till nya möjligheter och nya nivåer. Jag är helt övertygad om att arbetet som gjorts har lagt en grund för 5000 medlemmar om inte alltför lång tid bort. Tack och vi ses med AIK! /Mattis
Robin Nerell (ledamot i ASK):
Ett minne jag tänker på när jag tänker på Wasse är när det var Göteborg borta. Vi hade abonnerat ett tåg men eftersom det var väskförbud så var vi tvungna att hyra en lastbil och sen stod jag och Wasse och tog emot och sorterade hundratals väskor från alla supportrar. Och sedan bar vi väskorna från lastbilen till centralstationen där vi körde väskutlämning på gatan utanför centralen.
Felix (supporter och resande med ASK):
Tack Wasse för precis ALLT utom 2025års lottning av råttjävlar.
Anki Henriksson (ledamot i ASK)
Ett minne jag har med Wasse är när vi klev in i styrelsen tillsammans. Jag tänkte då att det här verkar vara en ivrig liten rackare - och det hade jag sannerligen rätt i! Att Wasse har hunnit med att ratta allt han gjort för ASK samtidigt som han mer än heltidsjobbat OCH etablerat sitt förhållande OCH flyttat och renoverat sjuttielva gånger... Jag lyfter min imaginära hatt för Wasse - för alltid den ordförande alla kommande borde ha som måttstock.
Mikael Karlsson (f.d. ledamot i ASK)
Att vara ordförande i en supporterförening i det brokiga AIK-kollektivet ställer stora krav på diplomati. Dvs konsten att veta när man ska mäkla fred och kompromissa, eller vid behov be någon dra åt helvete. Wasse har vårdat detta arv från tidigare ordföranden mycket väl, och visat att han besitter hela verktygslådan. Lägg därtill ett outtröttligt engagemang för alla AIK:s sektioner, och en jäkla förmåga att få supporterkollektivet att dra åt samma håll.
Julia Huzelius (resevärd i ASK)
Jag har många minnen med Wasse, allt från när jag bara var en supporter som åkte med ASK:s bussar till nu när jag själv är med i ASK. Wasse har hjälpt mig något enormt under alla år, vilket jag inte är ensam om.
Jag har så många minnen med Wasse så jag kan inte ta med en specifik men något jag tänker extra mycket på är alla bussresor tillsammans. När jag och gänget satt längst bak och var de jobbiga, fulla personerna du behövde hålla koll på, det kan inte ha varit lätt. Men också alla gånger vi har suttit längst fram tillsammans och behövt hålla koll på bakre.
Säger som jag har sagt många gånger, MIN ORDFÖRANDE! Tack för allt!
Rikard Ullvin (ASK hockeygrupp)
Jag är imponerad över hur Wasse alltid lyckades vara på alla ställen samtidigt, helt plötsligt dök han upp. Hans otroliga engagemang, men också intresse för de olika sektionerna i Gnaget är så kul att se och skapar någon slags avundsjuka i att jag själv önskade att jag hade det intresset och drivet. Man känner sig alltid trygg med Wasse!
Sebastian Garpenschöld (f.d. ledamot i ASK)
ASK, AIK och hela supportersverige kommer sakna Wasse. Vi vet att han inte kommer kunna hålla sig borta utan vi kommer troligtvis se honom driva igenom idéer, svinga och sammanstråla människor väldigt snart igen. Vad ska du göra med all den fritid du har nu?
Patrik Jonsson (bussvärd i ASK-hockey)
Ett minne jag har med Wasse är från en hockeyresa 2023. Vi hade blivit utslängda från arenan under uppvärmningen för nån drog en blink i baren. Vi fick stå utanför arenan och vänta i typ en och en halv timme. Sen börja poliserna gå för att skicka in oss i bussen igen och efter lite tumult när vi är påväg tillbaka in i bussen så ser och hör man Wasse ge typ fem poliser varsin riktig jävla utskällning, tror jag aldrig sett han så lack. Folk blev pepparsprejade så när vi hade åkt iväg lite med bussen gick Wasse ut och hämta lite snö som folk kunde kyla ögonen med. Snuten blev lacka och slängde in han i bussen igen. Tycker det här visar hur genuint engagerad han är för att så många som möjligt ska få se AIK och allmänt står emot kollektiva bestraffningar och inte är rädd att säga det till dem som utövar den.
Från ASK och alla runt omkring, Tack för allt Wasse!